Polisa OCP (Odpowiedzialność Cywilna Przewoźnika) chroni przewoźnika przed skutkami szkód spowodowanych uszkodzeniem, zaginięciem lub opóźnieniem dostawy. Odszkodowanie z OCP może przysługiwać zarówno poszkodowanemu, jak i przewoźnikowi – jeżeli sam wypłacił odszkodowanie lub zostało ono potrącone z frachtu.
- Odszkodowanie może trafić bezpośrednio do poszkodowanego lub być zwrócone przewoźnikowi, który je wypłacił – wszystko zależy od zapisów polisy i zakresu ochrony (prawnicytransportu.pl, prawnicytransportu.pl).
- Odpowiedzialność przewoźnika jest niezależna od ubezpieczyciela — ten ostatni pokrywa ją „wtórnie”, jeśli szkoda mieści się w zakresie polisy.
2. Krok 1: Szybkie zgromadzenie i zabezpieczenie dokumentów
Skuteczna likwidacja szkody wymaga kompletnej dokumentacji. W praktyce oznacza to:
- list przewozowy (CMR w transporcie międzynarodowym), fakturę, protokół szkody, materiały zdjęciowe, dokumentację opóźnienia itd.
- Szczególnie istotne: w przypadku szkody spowodowanej opóźnieniem dostawy konieczne jest zastrzeżenie -muszi być zgłoszone na piśmie – w Polsce odpowiednio w ciągu 7 dni (transport krajowy) lub 21 dni (międzynarodowy CMR)
3. Krok 2: Zgłoszenie roszczenia – przewoźnik i/lub ubezpieczyciel
- Złóż reklamację bezpośrednio przewoźnikowi lub – jeśli sam nim jesteś – zgłoś szkodę do ubezpieczyciela OCP.
- Reklamacja na piśmie zawiesi bieg przedawnienia do momentu odpowiedzi przewoźnika.
- Jeśli przewoźnik wypłaci sam odszkodowanie, może ubiegać się o zwrot od ubezpieczyciela (np. gdy kwota została potrącona z frachtu) . Jednak pod warunkiem, że szkoda jest objęta zakresem polisy ubezpieczeniowej.
4. Krok 3: Ocena odpowiedzialności i zakresu ochrony
- Sprawdź limit odpowiedzialności – może wynosić np. 8,33 SDR/kg w transporcie CMR, chyba że była deklaracja wartości lub rażące niedbalstwo.
- Uważaj na wyłączenia – np. szkody spowodowane brakiem listu przewozowego lub wadliwym załadunkiem bez odpowiedniej klauzuli.
- Wyłączenia rażącego niedbalstwa: jeśli szkoda wynika z umyślnego działania lub rażącego zaniedbania przewoźnika, limit nie obowiązuje (prawnicytransportu.pl).
5. Krok 4: Weryfikacja decyzji ubezpieczyciela
- Odmowa wypłaty z OCP nie zawsze musi być uzasadniona – może wynikać z braku dokumentów lub błędnej oceny okoliczności.
- W przypadku odmowy wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela, warto rozważyć złożenie odwołania i – gdy to nie wystarczy – rozważyć drogę sądową.
6. Dlaczego warto skorzystać z kancelarii?
- Specjalizujemy się w prawie transportowym i ubezpieczeniach OCP.
- Mamy doświadczenie w analizie OWU i sporządzaniu profesjonalnych odwołań.
- Prowadzimy negocjacje oraz reprezentujemy klientów w postępowaniach sądowych i administracyjnych.
📞 Skontaktuj się z nami — analizujemy szansę Twojego roszczenia i poprowadzimy Cię przez cały proces – już od zgłoszenia szkody.
Podsumowanie w 4 krokach:
- Zbierz dokumenty i zgłoś szkodę na piśmie.
- Sprawdź, czy polisa obejmuje wszystkie ryzyka i jakie są limity wysokości odszkdowania.
- W razie odmowy – przeanalizuj ją i zweryfikuj podstawy odwołania od decyzji ubezpieczyciela.
- Możesz skorzystać z wsparcia Kancelarii