Odszkodowanie z OCP przewoźnika krok po kroku ⭐⭐⭐⭐⭐

dr Dawid Korczyński

Adwokat

Polisa OCP (Odpowiedzialność Cywilna Przewoźnika) chroni przewoźnika przed skutkami szkód spowodowanych uszkodzeniem, zaginięciem lub opóźnieniem dostawy. Odszkodowanie z OCP może przysługiwać zarówno poszkodowanemu, jak i przewoźnikowi – jeżeli sam wypłacił odszkodowanie lub zostało ono potrącone z frachtu.

  • Odszkodowanie może trafić bezpośrednio do poszkodowanego lub być zwrócone przewoźnikowi, który je wypłacił – wszystko zależy od zapisów polisy i zakresu ochrony (prawnicytransportu.pl, prawnicytransportu.pl).
  • Odpowiedzialność przewoźnika jest niezależna od ubezpieczyciela — ten ostatni pokrywa ją „wtórnie”, jeśli szkoda mieści się w zakresie polisy.

2. Krok 1: Szybkie zgromadzenie i zabezpieczenie dokumentów

Skuteczna likwidacja szkody wymaga kompletnej dokumentacji. W praktyce oznacza to:

  • list przewozowy (CMR w transporcie międzynarodowym), fakturę, protokół szkody, materiały zdjęciowe, dokumentację opóźnienia itd.
  • Szczególnie istotne: w przypadku szkody spowodowanej opóźnieniem dostawy konieczne jest zastrzeżenie -muszi być zgłoszone na piśmie – w Polsce odpowiednio w ciągu 7 dni (transport krajowy) lub 21 dni (międzynarodowy CMR)

3. Krok 2: Zgłoszenie roszczenia – przewoźnik i/lub ubezpieczyciel

  1. Złóż reklamację bezpośrednio przewoźnikowi lub – jeśli sam nim jesteś – zgłoś szkodę do ubezpieczyciela OCP.
  2. Reklamacja na piśmie zawiesi bieg przedawnienia do momentu odpowiedzi przewoźnika.
  3. Jeśli przewoźnik wypłaci sam odszkodowanie, może ubiegać się o zwrot od ubezpieczyciela (np. gdy kwota została potrącona z frachtu) . Jednak pod warunkiem, że szkoda jest objęta zakresem polisy ubezpieczeniowej.

4. Krok 3: Ocena odpowiedzialności i zakresu ochrony

  • Sprawdź limit odpowiedzialności – może wynosić np. 8,33 SDR/kg w transporcie CMR, chyba że była deklaracja wartości lub rażące niedbalstwo.
  • Uważaj na wyłączenia – np. szkody spowodowane brakiem listu przewozowego lub wadliwym załadunkiem bez odpowiedniej klauzuli.
  • Wyłączenia rażącego niedbalstwa: jeśli szkoda wynika z umyślnego działania lub rażącego zaniedbania przewoźnika, limit nie obowiązuje (prawnicytransportu.pl).

5. Krok 4: Weryfikacja decyzji ubezpieczyciela

  • Odmowa wypłaty z OCP nie zawsze musi być uzasadniona – może wynikać z braku dokumentów lub błędnej oceny okoliczności.
  • W przypadku odmowy wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela, warto rozważyć złożenie odwołania i – gdy to nie wystarczy – rozważyć drogę sądową.

6. Dlaczego warto skorzystać z kancelarii?

  • Specjalizujemy się w prawie transportowym i ubezpieczeniach OCP.
  • Mamy doświadczenie w analizie OWU i sporządzaniu profesjonalnych odwołań.
  • Prowadzimy negocjacje oraz reprezentujemy klientów w postępowaniach sądowych i administracyjnych.

📞 Skontaktuj się z nami — analizujemy szansę Twojego roszczenia i poprowadzimy Cię przez cały proces – już od zgłoszenia szkody.

Podsumowanie w 4 krokach:

  1. Zbierz dokumenty i zgłoś szkodę na piśmie.
  2. Sprawdź, czy polisa obejmuje wszystkie ryzyka i jakie są limity wysokości odszkdowania.
  3. W razie odmowy – przeanalizuj ją i zweryfikuj podstawy odwołania od decyzji ubezpieczyciela.
  4. Możesz skorzystać z wsparcia Kancelarii

Przeczytaj także artykuł w linku poniżej

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Scroll to Top