Dobra reputacja przewoźnika: jak uratować

dr Dawid Korczyński

Adwokat

Artykuł omawia kluczowe aspekty związane z pojęciem dobrej reputacji przewoźnika w transporcie drogowym. Dobra reputacja przewoźnika to pojęcie prawne, które odnosi się do wymogu niekaralności za określone przestępstwa umyślne lub naruszenia w dziedzinie transportu drogowego. Dobrej reputacji nie należy mylić z renomą przedsiębiorstwa lub opinią o nim. Wymóg posiadania dobrej reputacji dotyczy zarówno przewoźnika, jak i zarządzającego transportem. Dobrą reputację należy posiadać zarówno w chwili ubiegania się o licencję transportową, jak i przez cały czas jej posiadania. Jej utrata przez przewoźnika drogowego prowadzi do zawieszenia licencji transportowej. Natomiast w przypadku zarządzającego transportem, utrata dobrej reputacji wiąże się ze stwierdzeniem niezdolności do kierowania operacjami transportowymi, a zatem cofnięciem Certyfikatu Kompetencji Zawodowych.  Jednak, co ważne, w przypadku popełnienia naruszenia, w niektórych przypadkach możliwe jest uratowanie dobrej reputacji. W tym zakresie istotne znaczenie ma plan naprawczy. Można o nim przeczytać klikając w link do artykułu Plan naprawczy pomoże uratować dobrą reputację.

Definicja pojęcia dobra reputacja przewoźnika

Dobra reputacja to wymóg niekaralności przewoźnika lub zarządzającego transportem za określone przestępstwa umyślne określone w art. 5 ust. 2a ustawy o transporcie drogowym lub inne poważne, bardzo poważne lub najpoważniejsze naruszenia przepisów w dziedzinie transportu drogowego.

© definicja: Dawid Korczyński, PrawnicyTransportu.pl

Dobra reputacja a popełnienie przestępstwa

Dobrą reputację można stracić w przypadku popełnienia przestępstwa umyślnego wskazanego w ustawie o transporcie drogowym. Nie chodzi tu o jakiekolwiek przestępstwa, ale te które zostały wymienione w przepisie. We wpisie Przestępstwa powodujące utratę dobrej reputacji wskazujemy dokładnie o jakie przestępstwa chodzi. Należy również zwrócić uwagę, że uruchomienie procedury oceny dobrej reputacji spowoduje prawomocne skazanie za przestępstwo. Zatem chodzi o wyrok skazujący, a nie np. warunkowo umarzający postępowanie lub zezwalający na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności za przestępstwo skarbowe. . To bardzo ważne, bowiem często kwestia ta nie jest dostatecznie wyjaśniona. Dla oceny dobrej reputacji znaczenie mają również wyroki wydane zagranicą. Również one mogą spowodować uruchomienie procedury oceny dobrej reputacji

Klasyfikacja naruszeń

Jednak to nie przestępstwa, ale najpoważniejsze naruszenia z dziedziny transportu drogowego stanowią najczęstszą przyczynę uruchomienia procedury oceny dobrej reputacji. Naruszenia przepisów transportowych dzielą się na trzy kategorie:

  • Naruszenia poważne (PN): najniższa kategoria naruszeń.
  • Naruszenia bardzo poważne (BPN): średnia kategoria naruszeń.
  • Naruszenia najpoważniejsze (NN): najwyższa kategoria naruszeń, które stanowią największe zagrożenie dla przewoźnika.

Już jedno najpoważniejsze naruszenie (NN) może skutkować wszczęciem postępowania w sprawie oceny dobrej reputacji. W przypadku BPN lub PN, o wszczęciu postępowania decyduje częstotliwość ich popełnienia. Przykładowo, trzy BPN popełnione w ciągu roku na jednego kierowcę mogą prowadzić do takiego postępowania.

Najczęstsze naruszenia prowadzące do wszczęcia postępowania

Najczęstsze naruszenia prowadzące do uruchomienia procedury oceny dobrej reputacji:

Powyższe naruszenia kwalifikowane są jako najpoważniejsze (NN). Oznacza to, że już jedno takie naruszenie może spowodować wszczęcie postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji.

Korzystna dla przewoźnika decyzja o pozostawieniu dobrej reputacji

Konsekwencje utraty dobrej reputacji

Utrata dobrej reputacji skutkuje wszczęciem postępowania w sprawie zawieszenia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Decyzja zawieszająca zezwolenie uniemożliwia dalsze świadczenie usług transportowych. Dlatego postępowanie dotyczące dobrej reputacji jest jednym z najgroźniejszych postępowań dla przewoźników. Może ono doprowadzić do „zatrzymania” firmy transportowej i uniemożliwić jej wykonywanie przewozów. Dlatego ważnym jest, by jak najszybciej po naruszeniu podjąć działania mające na celu uratowanie dobrej reputacji.

Jak uratować dobrą reputację przewoźnika?

Wszczęcie postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji nie zawsze musi oznaczać jej utratę. Postępowanie takie może zakończyć się również korzystnie dla przewoźnika, tzn. decyzją stwierdzającą, że dobra reputacja pozostaje nienaruszona. Żeby tak się stało, należy przedstawić organowi, m. in. plan naprawczy. Plan naprawczy powinien obejmować działania mające na celu poprawę sytuacji w przedsiębiorstwie oraz zapobieganie przyszłym naruszeniom. Wdrożenie takiego planu może przekonać organ kontrolny do pozostawienia dobrej reputacji nienaruszoną. Jako kancelaria PrawnicyTransportu.pl wielokrotnie wdrażaliśmy w firmach transportowych plany naprawcze, które były akceptowane przez organy i pozwalały uratować dobrą reputację.

Podsumowanie

Podsumowując, utrzymanie dobrej reputacji jest kluczowe dla prowadzenia działalności transportowej. Przewoźnicy powinni unikać działań mogących prowadzić do jej utraty oraz, w razie potrzeby, podejmować odpowiednie kroki naprawcze. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że nie każde wszczęcie postępowania dotyczącego dobrej reputacji musi zakończyć się jej zabraniem. Dla uratowania dobrej reputacji istotne znaczenie ma plan naprawczy. Jego wdrożenie to ważny argument za pozostawieniem dobrej reputacji nienaruszoną. W praktyce, najczęstszą przyczyną wszczynania postępowań dotyczących oceny dobrej reputacji są najpoważniejsze naruszenie, tzw. NNki. Konsekwencją utraty dobrej reputacji jest zawieszenie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, a w przypadku zarządzającego transportem stwierdzenie jego niezdolności do kierowania operacjami transportowymi – tzw. cofnięcie Certyfikatu Kompetencji Zawodowych.

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Scroll to Top